rotterdamsegbaan_artist_source-BAM-INFRA-832x400

Nowoczesne rozwiązania monitorujące budowę tunelu w Hadze cz.1

Tunele to coraz częstsze rozwiązania infrastrukturalne, po które sięgają budowniczowie w większych miastach. Zapobiegają one zatorom oraz zwiększają poziom bezpieczeństwa. Idealnym tego przykładem jest aktualnie powstający tunel Rotterdamsebaan w Hadze w Holandii usprawniający przejazd przez miasto oraz łagodzący wpływ transportu na miejscowość. Do tego jest przyjazny środowisku. Więcej na temat tego unikatowego rozwiązania przeczytasz w dzisiejszym artykule.

Tunel Rotterdamsebaan

Tunel Rotterdamsebaan powstaje właściwie nie w Hadze, ale pod nią. Jako trzecie co do wielkości miasto w Holandii, Haga, zmagała się z licznymi problemami wynikającymi z transportu miejskiego, zwłaszcza, że jest ośrodkiem bardzo ważnych instytucji, do których przybywa codziennie wielu interesantów. Znajduje się tutaj, obok portu i rezydencji królewskich, również siedziba Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, Międzynarodowego Trybunału Karnego i główne obiekty Organizacji Narodów Zjednoczonych. Tak wiele ważnych instytucji w jednym mieście może utrudniać ruch na jego ulicach. To zainspirowało władze do rozpoczęcia budowy tunelu pod Hagą, którego celem jest usprawnienie komunikacji miejskiej.

Projekt wymaga jednak nieustannego monitorowania i tu pojawiają się kwestie, które z pewnością zainteresują niejednego geodetę. Do czuwania nad wpływem budowy na infrastrukturę miejską zaangażowano firmę Fugro, będącą międzynarodowym dostawcą pomiarów geodezyjnych oraz danych o integralności dużych obiektów infrastruktury i ich wpływu na zarządzanie energią oraz zasoby naturalne. Fugro miałaby zapewnić skuteczny monitoring wpływu projektu na budynki i inne obiekty znajdujące się wzdłuż tunelu oraz mierzyć ugięcia powierzchni.

Proces budowy tunelu

Żeby zrozumieć konieczność precyzyjnego monitoringu geodezyjnego, którego wymaga budowa tunelu, trzeba uświadomić sobie, na czym ona właściwie polega. W przypadku Rotterdamsebaan wykorzystuje się zaawansowane technologicznie maszyny do wiercenia tunelowego (TBM). Ich celem jest zminimalizowanie wpływu procesu wiercenia na otaczające podłoże. W ramach haskiego projektu docelowo powstaną dwa tunele o 11 m średnicy umieszczone na niewielkiej głębokości 20 – 30 m. Trzeba jedna wiedzieć, że przy tak płytkim trawersie, maksymalna dozwolona osiadłość terenu wynosi 12 mm. Utrzymanie tego parametru wymaga wysoce precyzyjnych działań budowlanych. Nie było by to możliwe bez skutecznego monitoringu. I tu pojawia się pole do popisu dla Fugro.

Firma wykorzystuje zaawansowane technologie, by zapewnić szczegółowy monitoring tego typu budowlom. Wykorzystuje sieci wielu precyzyjnie rozmieszczonych tachimetrów, by specjalistom nie umknął żaden detal. Fugro postawiła na urządzenia najwyższej jakości. Do monitorowania tunelu wybrano 5-sekundowe tachimetry Trimble S9. Do tego firma stworzyła własne oprogramowanie monitorujące GeoRiskPortal, które połączono ze wspominanymi tachimetrami, tworząc w ten sposób automatyczny monitoring.

Więcej szczegółów na temat budowy tunelu w Hadze znajdziecie tu: https://www.xyht.com/constructionbim/silent-sentinels/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *