Civdrone_04.jpeg-832x400

Nowe zastosowanie bezzałogowych statków powietrznych cz. 1

Skrupulatne oznaczenie terenu budowy czy to budynku, dróg czy kolei to żmudne i pracochłonne zajęcie. Do tej pory geodeci wykonywali je ręcznie, ale młodzi inżynierowie z Izraela, Tom Yeshurun i Liav Muller, położyli temu kres, wykorzystując do tego zadania bezzałogowe statki powietrzne. Jak? O szczegółach tego przedsięwzięcia dowiesz się z dzisiejszego artykułu.

Izraelscy inżynierowie odwiedzili w swoim życiu niejedną budowę. Zawsze uderzało ich, jak wiele czasu, energii i zasobów ludzkich trzeba zużyć na prawidłowe oznaczenie terenu pod budowę. Przykładowo, podczas tworzenia portu na Kostaryce, do dokonywania pomiarów i ustawiania kołków zatrudnionych było aż 16 osób, a prace wstępne trwały aż 3,5 roku.

Wiadomo, że drony są przydatne podczas wszelkich prac geodezyjnych. Geodeci wykorzystują je do wykonywania zdjęć lotniczych, monitorowania, mapowania oraz tworzenia modeli 3D, ale nikt wcześniej nie wpadł na pomysł, by wykorzystać je do oznaczenia terenu budowy. Na tę innowacyjną myśl wpadli właśnie inżynierowie Muller i Yeshurun, którzy, by zrealizować swoją wizję, odeszli z dotychczasowych miejsc zatrudnienia i założyli wspólną firmę Civdrone.

Dzięki otrzymanym dotacjom. m.in. do Israel Innovation Authority, Shikun & Binui, ENEL, Israel Institute of Technology udało im się stworzyć prototyp tego innowacyjnego urządzenia.

Pierwszy model

Prototyp drona powstał w laboratorium innowacji Infralab w Hajfie. Według jego twórców urządzenie może oznaczać punkty z dokładnością do jednego cala. Zastosowano w nim podwójną antenę RTK oraz inercyjną jednostkę pomiarową IMU, dzięki którym dron ląduje z dokładnością do 2 cali.

Do ustawienia palika bezzałogowy statek powietrzny wykorzystuje wiertło. W zależności od sposobu rozłożenia oraz wielkości palików jednorazowo może zamontować ich od 40 do 60 sztuk.

By wykorzystać Civdrone, loty z jego wykorzystaniem muszą być przeprowadzane w zasięgu wzroku przez certyfikowanego operatora drona. Obecnie pierwszy prototyp projektu inżynierów Yeshurun i Mullera wykorzystywany jest w praktyce na budowie w Izraelu. Więcej na temat jego szczegółowej obsługi napiszemy w kolejnym artykule.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *